Friday, January 8, 2010

For word HAPPY..........sad


OKe.....tadi gie jalan2 kat blog2 followers...n aku berminat bace kat satu blog nie....xperlu lah aku sebut blog nie sape penulis nye.....tp aku berminat ngn satu perkataan yg di warnakan dgn warna merah....klu ikut ramalan org cine..merah nie mksudnya bertuah kot.....tp bia la....

nie just pandangan aku la tentang happy nie....bak kata penulis tu la 'happy itu adalah satu prinsip die'...aku sokong.....happy memang bagus klu di jadikan prinsip dalam diri....tetapi jika mereka yang mempunyai prinsip ini setahu aku adalah orang yang suka bersedih dan suke mengeluarkan air mata.....dlm kata org jawa easy to cry la.....sedih,gembire adalah satu perkara semulajadi yang ada di dalam diri seorang manusia yang lahir kat bumi nie.....bgtau aku sape yg xde 2 perkara ini dlm diri die.......????klu die xde 2 perkara ini aku xtau la nk ckp die pe......bak kata satu artikel yang aku bace kat internet tentang perkara berkaitan sedih ;

"ia adalah sejenis penyakit seluruh tubuh
dan emosi kerana memberi kesan terhadap
pemikiran, anggota badan dan perasaan
dan mempengaruhi cara kita berfikir
mengenai diri kita sendiri atau hal lain"

klu dipikirkan secara logiknye...ape yg di tulis tentang ayat di atas adalah satu kenyataan yang tepat...sbb klu bersedih nieee memang membawa effect dlm diri kite...aku masih berpegang pada kata2 mak aku....'wat pe ko nk sedih,sedih tu wat rase ko puas ke??sedih tu wat ko rase lega???x kan..tp die bagi ko satu kesengseraan kerana ko memikirkan satu perkara yang terjadi dlm diri ko'...tu la kate mak aku....jd aku pon da x bersedih la....ada sedih tp aku xsimpan dalam hati atau kepala otak....sbb ia akan meninggalkan satu kesan yg lame terhadap diri...cube kite igt blk tentang ape yg terjadi kepada junjungan kita Rasulullah....baginda pernah bersedih kerana kehilangan 2 orang orang yang disayangi iaitu ayahanda dan bonda...tetapi die truskn hidup die seperti biase tanpa memikirkan perasaan sedih yg menimpa dirinya.....begitu juga kita....kita perlu mencontohi sifat rasulullah ini.....

tp aku rase perasaan 'happy' nieee jgn la trlalu di amalkn selalu....bkn mksd aku bersedih la plak...tp kita bahagi kn sama rata antara kedua-dua perasaan ini..........be cool.......tp kekadang kite jeles ngn mereka yang hepy nieekn...aku pernah jadi dulu suke bersedih jekkkk....tp bile aku pikirkn balik apa yg mak aku ckp dan aku memahami keadaan sekeliling aku bru aku fhm apa mkneya sedih dan apa maknya gembire.......aku nasihatkn kepada smua la...BE COOL...sbb klu kite bole BE COOL...mybe kite lebih bahagi dri ari sebelumnya............oke la......sampai sini dulu....aku akn tulis lagi oke....kepada penulis blog dan pembace di luar sane....korg bole bg komen korag yekk....aku trima setiap komen korg dengan hati yg terbuke........soo....please...give your feedback oke....like i say....jgn terlalu sedih, jgn terlalu gembire, be cool....im with u..smile always...
From ; The One, azfar_kot...!!!!!

2 comments:

  1. firstly...aku nak tawe jap...ahaha....ko mmg kn...

    ok...serious ana!!

    ye...tiap org de pdpt dorg msg2 n tiap org de cara pemikiran mereka sndr....tiap org juge de cara menyelesaikan mslh mrk n tiap org juge de pengalaman yg b'bagai dlm idup dorang....
    so ape pn adalah diri kita sndr...
    kita yg wat keputusan utk hidup kita...
    tp kite x ley mnyesal dgn pilihan hidup yg kita pilih tp kita kena hadapi pilihan tu dgn bijak dan positif....smile.....{@_@}

    ReplyDelete
  2. bagi aku kadng2 org dlm keadaan happy ni sbb die nk sembunyi kan benda yg di panggil sad ni...

    so tu lah pandangan masing2 ...so sendiri mau ingt wakakka

    ReplyDelete